ПРИЛОЖЕНИЕ НА ПРИНЦИПИТЕ НА ГЕЩАЛТ В ДИЗАЙНА НА ВИЗУАЛНИ МАРКЕТИНГОВИ КАМПАНИИ

Автори

Ключови думи
гещалт принципи, визуални маркетингови кампании, възприятие, дизайн

Резюме
Настоящата разработка изследва приложението и ефективността на гещалт принципите (близост, сходство, затвореност, непрекъснатост, фигура-фон) в дизайна на визуални маркетингови кампании. Основната цел е да се установи дали тяхното приложение води до подобрено визуално възприятие и повишена потребителска ангажираност спрямо дизайни, които не ги следват.

За целта е проведено количествено проучване, в което две групи респонденти оценяват два различни дизайна на рекламен постер – единият съобразен с гещалт принципите, а другият не. Измерени са пет зависими променливи: възприемане на гещалт принципите, сравнителна оценка спрямо конкуренти, цялостна естетическа оценка, емоционална реакция и намерение за покупка.

Резултатите от еднофакторните дисперсионни анализи (ANOVA) показват статистически значими разлики (p < 0.05) в полза на гещалт дизайна по всички измервани променливи. Той е оценен като по-структуриран, естетически приятен, предизвиква по-положителни емоции и стимулира по-силно намерение за покупка.

Изследването потвърждава, че прилагането на гещалт принципите е ефективна стратегия за повишаване на визуалното въздействие и потребителската ангажираност в маркетинговите кампании. Резултатите имат практически приложения за маркетолози и дизайнери при създаването на по-ефективни визуални комуникации.

JEL Класификатор: F23, M31
Страници: 15
DOI:  https://doi.org/10.58861/tae.grdier.2025.12

Още статии от този брой

  • INFRASTRUCTURE AND RESOURCES: THE EVOLVING DYNAMICS OF SINO-CONGOLESE COOPERATION UNDER THE BELT AND ROAD INITIATIVE

    The Belt and Road Initiative has become a signature instrument for the Chinese government in promoting global trade and economic integration. A new model of cooperation based on the Belt and Road Initiative, such as “infrastructure-for-resources” agreements, has been utilized in China’s collaboration with the Democratic Republic of the Congo. The ...

  • УЯЗВИМОСТИ В КИБЕРПРОСТРАНСТВОТО И ВЪЗДЕЙСТВИЕТО ИМ ВЪРХУ МСП

    Настоящата разработка цели излагането на кратък теоретичен преглед на кибер уязвимостите, които оказват влияние на малките и средни предприятия (МСП), както и последващите икономически ефекти. Заложената цел е да бъдат анализирани най-честите уязвимости в системите за киберсигурност, като в резултат на това да бъдат изведени препоръки за ...

  • ИНОВАЦИИТЕ – ФАКТОР ЗА УСТОЙЧИВОСТ НА МЕЖДУНАРОДНИТЕ КОМПАНИИ

    В съвременните условия на глобализация на икономиката и засилена конкуренция нараства ролята на иновациите като фактор за повишаване на конкурентоспособността и устойчиво развитие на бизнес организациите. Международните компании, имайки предимството на по-големите ресурси – финансови, материални и човешки, с които разполагат, могат да внедряват ...